Szabó Szilárd Business & Life Coaching, Mediáció
Business & Life Coaching, Mediáció

Amit ajánlok

Bagdy Emőke nagyon találóan azt írja, hogy a nagy és hullámzó coaching tengerben szükséges valamiféle eligazítás és rend. Az alábbiakban erre a rendrakásra nem vállalkozom, hiszen szakirodalmak garmadája lelhető fel manapság a témában. Mégis szeretnék egy nagyon rövid áttekintést adni arról, hogy mi a coaching és mi a mediáció. Ha ezen felül további kérdéseid adódnak, hivatkozásokkal tudlak segíteni, hogy még jobban eligazodj a témákban. Arra is kitérek továbbá hogy milyen coach illetve mediátor is vagyok. Mire számíthatsz, ha felkeresel? Mi történik egy konzultáción? Milyen jellemző ügyekkel foglalkoztam ez idáig? 

Mi a coaching és mi a mediáció? 

Kezdjük talán egy rövid fogalmi tisztázással. A coachingot a nemzetközi coach szövetség a következőképpen definiálja: „A coaching az ügyféllel való partneri együttműködés egy olyan gondolat-ébresztő, provokáló és kreatív folyamatban, amely arra inspirálja az ügyfelet, hogy szakmai és személyes szempontok alapján a legtöbbet hozza ki önmagából.” Én a következőképpen szeretek beszélni a coachingról. Valamely alkalomhoz igazodó tanulás. A coach támogatja az ügyfelet ügyének megvalósítása, vagy problémájának megoldása során. Az ügyfél és a coach kölcsönösen és ideális esetben szabadon választja egymást. A pszichoterápiához hasonlóan a coaching is csak akkor lesz eredményes, ha a coach képes megfelelő kapcsolatot kialakítani az ügyféllel. A coaching megkívánja, hogy az ügyfél legyen elkötelezett, és együttműködésre kész. A coach időbeli korlátozással támogatja a megoldási folyamatot, és nem kínál fel eredményt, nem ad tanácsot, hanem lehetővé teszi az ügyfél számára, hogy saját maga találjon megoldásokat. Ha többet szeretnél megtudni a coachingról, javaslom, hogy vess egy pillantást az ICF etikai kódexére. További hasznos információt találsz még az Európai Mentoring és Coaching Tanács, EMCC etikai kódexében. Munkámban mindkét dokumentum előírásai köteleznek, és ezeknek minden körülmény között maximálisan igyekszem megfelelni. Nagyon fontosnak tartok kiemelni egy pontot, amely nálam minden coaching együttműködés alapját képezi. A coachot a titoktartás maximálisan kötelezi! Azon információ, ami a konzultáción elhangzik, a coach által harmadik fél birtokába semmilyen körülmény között nem kerülhet.          

A mediáció kifejezés a latin „mediare” szóból ered, melynek jelentése középen állni, békéltetni, egyeztetni, közben járni. A mediáció nem más, mint egy alternatív konfliktuskezelési módszer, melynek lényege, hogy két fél vitájában, mindkét fél közös beleegyezésével egy harmadik fél közbenjár (ő a mediátor vagy közvetítő). A vitarendező folyamat során a közvetítő a folyamat katalizátora, és fő feladata, hogy a feleknek segítsen a konfliktus természetének definiálásában, a problémamegoldó folyamat konstruktív előrelendítésében, és a mindkét fél számára kielégítő megoldás megtalálásában. Nagyon fontos hangsúlyozni, hogy a mediátor nem tanácsadó, hanem facilitátor. Tehát a folyamat során nem adhat tanácsot, nem befolyásolhatja a feleket, hanem arra kell törekednie, hogy a két fél érdekei lehetőleg azonos mértékben érvényesüljenek, és igényeik oly mértékben teljesüljenek, ami mindkét fél számára kielégítő és még nem előnytelen. Ezt nevezzük a win-win helyzetre való törekvésnek, vagyis azt a helyzetet keressük, ahol a felek legnagyobb közös haszna megvalósul. A közvetítés tehát a jogok és pozíciók helyett lényegében a felek szükségleteire és érdekeire összpontosít. Mivel a mediációban való részvétel önkéntes elhatározáson alapul, a feleken múlik, hogy milyen gyorsan és milyen eredménnyel jutnak el a közös megállapodásig. A mediációról bővebben a 2002. évi LV. törvényben olvashatsz. 

Milyen erőforrásokkal tudlak támogatni?

Képzéseimet, tanulmányaimat az ICF kompetenciái, és az EMCC kompetencia keretrendszere mentén végeztem, végzem. Munkámhoz ezen kompetenciák adnak alapot. Ami a módszertanokat illeti, a következő coaching irányzatok, technikák tudatos és szükségszerű alkalmazásával törekszem a segítségedre lenni: akcióközpontú coaching, érték alapú coaching, gestalt coaching, megoldásközpontú coaching, NLP (neurolinguistic programming) alapú coaching, rendszerszemléletű coaching, szupervízió megközelítésű reflektív coaching, tranzakcióanalízis alapú coaching. Ezen felül különböző bemérő teszteket, személyiségmodelleket, vezetésben használatos sémákat, rendszereket is előszeretettel használok. 

Mire számíthatsz a velem való közös munka során?  

Nagyon tudok azonosulni Feldmár András azon gondolatával, miszerint a segítő minden ülés alkalmával kíváncsian, szinte teljesen ismeretlen, új ügyfélként tekintsen a partnerére. Az angol respect szót hozza szemléltetésképp, re [újra] spect [spectrum=nézés]. Munkámban minden konzultáció alkalmával ezzel a nyitottsággal, kíváncsisággal, ítélkezésmentesen törekszem a bizalmi légkör és az egyenrangú partneri viszony kialakítására. Személyiségemet jellemzi a gyors ráhangolódás képessége az ügyfél ügyére, lelkiállapotára, életpozíciójára és érzelmeire. Eddigi praxisomban többször sikerrel zártam le olyan folyamatokat, ahol gyors kimozdításra, megoldásra volt szükség. Az esetek nagy részében azonban azt tapasztaltam, hogy ügyfeleim azokban a folyamatokban éltek meg átütő sikerélményt, ahol valamilyen gyökeres változás elérése volt a cél. Ezeknek a típusú együttműködéseknek előfeltétele, hogy teret, időt, elmélyülést biztosítsunk a folyamatban. Eddigi coaching együttműködéseim java részét az utóbbi típusú ügyek alkotják. Ami a vitaközvetítési tapasztalataimat illeti, ezek túlnyomó részét vezetőként szereztem (szervezeten belüli vitahelyzetek mediálása, csoporton belüli konfliktusok kezelése, felettes-beosztott konfliktusok rendezése).      

Milyen ügyekkel kereshetsz fel?

Alapvetően bármilyen üggyel és kérdéssel, amiben számodra fontos hogy előre lépj, de úgy érzed szükséged van egy segítőre. Hiszem, hogy egy megfelelő készségekkel rendelkező coach, vagy mediátor bármilyen jellegű ügyben képes értékes munkát végezni. Önmagammal szemben ezeket a képességeket illetően teljesen bizonyos vagyok, és emiatt sem szűkítem le az ügyek körét vagy jellegét. Ezzel együtt azt tapasztalom, hogy az érdeklődő ügyfelek számára fontos a referencia és a minél széleskörűbb tájékoztatás. Éppen ezért, a teljesség igénye nélkül megosztom a munkámban eddig leggyakrabban előforduló ügytípusokat, melyekben coachként vagy közvetítőként jelen voltam. Fontos azonban, hogy ez a lista semmilyen téma béli korlátozást, vagy lehatárolást nem jelent, csupán számodra a jobb orientációt hivatott elősegíteni.  

Business Coaching ügyek

  • Karriertervezés, karrierváltás. Hogyan, merre tovább és mi leszek, ha nagy leszek típusú ügyek.  
  • Pályakezdés, elhelyezkedés. 
  • Hatékony konfliktuskezelés.
  • Erőszakmentes kommunikáció.
  • Munka-magánélet egyensúllyal kapcsolatos ügyek. 
  • Munkahelyi stressz, feszültségek, konfliktusok ügyei. 
  • Vezetői coaching: csoportdinamikai ügyek, diszfunkcionalitások kezelése, hatékony konfliktuskezelés, sikeres stakeholder menedzsment, prezentációs technikák és magabiztos jelenlét, visszajelzés adás, nehéz kommunikációs helyzetek kezelése, teljesítménymenedzsment, stressz- és krízismenedzsment.   

Life Coaching avagy életvezetés jellegű ügyek

  • Magabiztosság-, önbizalomnövelés. 
  • Önismeret, önbecsülés önértékelés témakörébe tartozó ügyek. 
  • Asszertivitás fejlesztése. 
  • Munka-magánélet egyensúllyal kapcsolatos ügyek. 
  • Magánéleti, párkapcsolati elakadások. 
  • Visszatérő játszmahelyzetek elemzése, előre mozdulás.
  • Autonómia, szabadságfok, spontaneitás növelése. 
  • Családon belüli konfliktusokban való előre mozdulás.

Közvetítői ügyek  

  • Csapaton belüli, egyének közötti konfliktuskezelés mint vezető. 
  • Kollégák közötti közvetítés, mint kívülálló harmadik fél. 
  • Csapat szintű konfliktusok kezelése a mindenki számára lehető legjobb megoldás érdekében. 
  • Munkavállaló és munkáltató közti viták menedzselése. 

Remélem, sikerült kellő tájékoztatást nyújtanom a következő lépés megtételéhez! Ha mégis további kérdéseid lennének, lépj kapcsolatba velem.

 

Kíváncsian és sok szeretettel várlak a személyes konzultáción!